山田孝之 常に刺激を求めた自分の人生、道は無限に広がる
山田孝之(やまだたかゆき)
1983年生まれ。99年に俳優デビュー。『世界の中心で、愛をさけぶ』『電車男』『闇金ウシジマくん』シリーズ、『勇者ヨシヒコ』シリーズ、『全裸監督』など、多くの作品で主演を務める。また、クリエイターの発掘・育成を目的とする映画プロジェクト『MIRRORLIAR FILMS』のプロデューサーや監督など、活動は多岐にわたる。
シリアス、ハードボイルド、コメディなどさまざま役柄を演じ、日本のドラマや映画界になくてはならない存在である山田孝之さん。デビューしてから23年、今では俳優だけでなくプロデュース業や監督も務める。そんな山田さんの原点にはどんな思いがあるのか、役に対してのこだわりや、ここまでの歩みを伺った。
■新しいものを得ることへの楽しさ
昔から好奇心旺盛な子どもでした。学校からの帰り道は、新しい道を知りたいという気
持ちで、同じ道ではなくわざと遠回りをして帰りました。いつもとは違う知らない道があり、思わぬところに出るという、新しいことを体験するのを楽しんでいました。何があるのかを自分の目で見たい、知りたいという好奇心があったんですよね。それは今も同じで知らない居酒屋に入ったり、入った先で知らない人と喋ったりすることを楽しんでいます。誰かといる時間は好きですが、一人で出かける時間も大切にしているんです。昔からの友人とのいつもの会話も楽しいけれど、刺激がないですよね。一人で新しい環境に飛び込んでいくと、年齢や性別、職業も違う人と話すことになり、全く自分が考えないようなことが出てくるときがあります。また、それが役へのヒントになることもあり、相手に気まずい気持ちが生まれる間の使い方、上から目線に感じる表情の作り方など、演じるときに相手の気持ちを動かす一つのアイデアになることもあるんです。そんな刺激を常に求め、楽しんでいます。
■〝演じる〟ことは人の人生を〝生きる〟こと
芸能への道は姉の影響が大きいです。姉が雑誌の表紙を飾るのを見ていて、田舎では反響も大きく、なりたい夢や職業もなかったので自分も東京に行って「芸能人」になろうかなと思ったんです。しかし、俳優という仕事について真剣に考えたことはありませんでした。とりあえずで受けた演技レッスンでは、「カメラの前に立っているときは君は君でいてはいけない」というざっくりとした言葉をもらい、混乱しました(笑)。本当によくわからないまま俳優になったのですが、お芝居を始めて2年目で朝ドラに参加させていただきました。毎日芝居をして、へとへとになりながら帰るその道でふと「芝居って楽しいかも」と思ったんです。その楽しさから、俳優を続けてみようと思いました。自分にとってのお芝居は「お芝居をする」という感覚ではなく、役として「その人の人生を生きる」という感覚です。
撮影期間で役に入っているときに、ただ集中して気持ちを作っているわけではなく、どの状態のときでも“山田孝之”として生きてきた38年間はなかったものにしているのです。山田孝之としての経験や記憶をどこかに置いてくる。もちろん、それらすべてが消せるわけではないですが、その人の気持ちになってその人として物事を考え、役として生きています。
そのため、自分はどんなにひどい役でもその役のことを嫌いになりません。演じているときは、その人が生きてきた人生に歩み寄ってその人になっているのです。だからこそ、どれだけひどいことをしていても、そこには必ずなぜそうなったのかという理由があります。あるとき、撮影が終わってすぐに別の撮影に入ったことがありました。性格も全く違う役だったのですが、台本を開いてセリフを覚える、という同じ作業をしているうちに、ブワッと前の役柄が蘇ってきたことがあったんです。そこの切り替えは大変でしたが、前の撮影で終わったはずのその役は自分の中ではまだ生きていて、そこまで役と一体になれたのだという喜びを感じました。20代の頃、俳優という仕事は自分の中で全て喜びであり、全てストレスでした。オファーがきて、それに喜んで役に入るためにストレスをかけて、そして皆で作ることに喜びを感じながら、思ったのとは違う対応にさらに考えて動いて、お客さんに見てもらっていろいろな反応をもらう。全ての過程で嬉しさとストレスが表裏一体となり、それに左右されてきました。しかし、今は、生まれたストレスはその現場でしか解消できないとわかっていますし、100点満点を目指さなくていいとも思えるようになりました。だからこそ、この仕事をやめられないなとも感じています。ただ、飽きっぽい自分がもう23年も俳優という同じ仕事を続けている。演じるという同じことをやっているけれど、スタッフや脚本、共演者など、全く同じときがないからこそワクワクできる、そんな面白さも実感しています。
■一つのことを続けることで見える人生がある
学生の皆さんには、とにかく一つのことを続けてみてほしいと思います。今は辞めるために理由にできることが増えましたよね。しかし、本当の良さを見出す前に辞めることはもったいないと思います。始めたということ自体も経験にはなりますが、どうせなら良いことを見出してから辞めた方がその後につながると思います。嫌いなことはたくさんあると思いますが、どんなことでも最低でも2年は続けてみるといいのではないかと思います。
また、今やっていることがベストと思わなくても良いと思います。自分はなんとなく俳優になって芝居が好きで続けてくることができました。俳優をやり続けると決めて、そのために我慢しなきゃと思うのではなく、もっとやりたいことが見つかるまで俳優をやっていようと架空の逃げ道を作ってきたことで、自分のペースで楽しむことができたのだと思います。そうやって自分なりの逃げ道を作って、ある意味で無責任になり、背負いすぎずにやってほしいです。自分のペースで、できるだけ続けてみると人生はなんとかなります。そういった気持ちでこれからのことに挑んでほしいと思います。
(津田塾大学4年 川浪亜紀)
撮影協力:カメラマン 広田成太
<英文記事>
Takayuki Yamada
My life, always looking for stimulation, the road is endless
■Profile
Born in 1983, debuted as an actor in 1999. He has starred in many films, such as Crying Out Love in the Center of the World(世界の中心で、愛をさけぶ),’ Densha Otoko (Train Man),’ Ushijima the Loan Shark (闇金ウシジマくん)’ The Hero Yoshihiko and the Demon King’s Castles(Yusha Yoshihiko勇者ヨシヒコ) series’ and The Naked Director (全裸監督). He is also a producer and director of the film project MIRRORLIAR FILMS, which aims to discover and nurture creators.
Takayuki Yamada acts in various roles, including serious, hard-boiled, and comedy, and is an essential part of the Japanese drama and film industry. Twenty-three years after his debut, he is now an actor, producer, and director. We interviewed Mr Yamada about his roots, his passion for his roles, and his progress so far.
Enjoyment of gaining new things
I used to be a child with a lot of curiosity. On my way home from school, I took the long way around on purpose instead of the same way because I wanted to find a new way to get home. I enjoyed experiencing new things – different and unfamiliar paths and going to unexpected places. I was curious to see and know what was there with my eyes. It’s the same now. I enjoy going into Izakaya(pubs) that I don’t know and talking to people I don’t know in the places I visit. I like spending time with someone else but love going out alone. I enjoy the usual conversations with old friends, but they are not stimulating. When I go into a new environment alone, I talk to people of different ages, genders, and professions, and sometimes, things come up that I wouldn’t think of at all. Sometimes, that gives me an idea for acting, such as how to use pauses that make the other person feel awkward or make facial expressions that make you feel superior, which can be a great way to move the other person’s feelings when acting. I am constantly looking for such stimulation and enjoy it.
“Acting” means “living” someone’s life.
My sister greatly influenced my decision to enter the entertainment industry. I saw my sister on the cover of a magazine, and there was a big reaction in the countryside, so I decided to go to Tokyo and become an entertainer myself, as I didn’t have a dream or a career I wanted to pursue. However, I had never seriously considered acting as a career. At the acting lessons I took for the time being, I was given a rough instruction that ‘you mustn’t be you when you are standing in front of the camera,’ which confused me (‘lol’). I became an actor without knowing what I was doing, but in my second year of acting, I was allowed to participate in a morning drama(Asadora). On my way home, exhausted from performing every day, I suddenly thought, “Acting can be fun.” From that enjoyment, I decided to continue acting. For me, acting is not about ‘doing a play’ but rather ‘living a person’s life’ as a character.
When I am in a role during the filming period, I am not just concentrating and creating a feeling, but I am pretending that in any state of mind, the 38 years I have lived as “Yamada Takayuki” do not exist. I leave my experiences and memories as Yamada Takayuki behind somewhere. Of course, not all of them can be removed, but I think and live as the person who played the role.
For this reason, I cannot hate the role, even if it is a terrible role. When acting, I walk into the life that person has lived and become that person. That is why, no matter how awful he/she is, there is always a reason why it happened. Once I had finished filming, I went straight into another filming. It was a completely different role with a different character, but while I was going through the same process of opening the script and learning the lines, the previous role returned to me with a flash. When I was in my 20s, acting was all joy and all stress for me. I get an offer, and I put a lot of stress on myself to be happy about it and get into the role. Then I feel the joy of making it with everyone else, and then I think and move further to respond differently than I thought I would, and then I get a lot of different reactions from the audience when they see the film. The whole process has been inextricably linked to happiness and stress and has been influenced by it. But now, I know that the created stress can only be resolved there, and I can also see that I don’t have to try to achieve a perfect score of 100. That’s why I also can’t stop doing this job. However, I have been doing the same job as an actor for 23 years, even though I get bored quickly. Although I’m doing the same thing, acting, I also realize that the staff, scripts, co-stars, etc., are always different, which is why it’s so exciting and interesting.
There is a life to be seen by carrying on doing one thing
I would encourage students to keep doing one thing. Now, there are more reasons you can give for quitting. However, I think it would be a waste to leave before you find the actual benefits. The fact that you started can be an experience, but I think it’s better to quit after you have found the good things anyway. There are many things you may not like, but you should try to do whatever you do for at least two years.
Moreover, I feel that you don’t have to think what you’re doing now is the best thing to do. I somehow became an actor and could continue because I liked acting. Instead of deciding to continue acting and feeling like I had to endure it, I could enjoy it at my own pace by creating an imaginary escape route to stay acting until I found something I wanted to do more. Therefore, I want you to create your escape route that way, become irresponsible, and not take on too much. Life will be manageable if you try to continue at your own pace and as much as you can. Please try what you will do in the future with that mindset.
In charge of translation:INTERNATIONAL CHISTIAN UNAIVERSITY Mai Wako
翻訳担当:国際基督教大学1年 若生真衣
<中国語記事>
山田孝之 在人生总是在寻找刺激,路是无穷无尽的。
山田孝之(Yamada Takayuki)
出生于 1983 年,1999 年首次参演电影。 他曾主演多部电影,包括『世界の中心で、愛をさけぶ』『電車男』『闇金ウシジマくん』系列、『勇者ヨシヒコ』系列和『全裸監督』。 他的活动还包括制作和指导旨在发掘和培养创作者的电影项目『MIRRORLIAR FILMS』 。
山田孝之饰演过各种角色,包括严肃、硬汉和喜剧角色,是日本戏剧和电影界不可或缺的存在。 出道 23 年后的今天,他不仅是一名演员,还是一名制片人和导演。 我们向山田先生了解了他的出身、他对角色的执着以及他所取得的成就。
■获得新事物的乐趣
我从小就很好奇。 在放学回家的路上,我总是渴望了解新的道路。
放学时,我故意绕远路回家,而不是走原路。 她喜欢体验新事物–不同的、陌生的道路,去意想不到的地方。 你有一种好奇心,想亲自去看看、去了解那里有什么。 现在也是一样,我喜欢去不认识的酒吧,进去后喜欢和不认识的人聊天。 我喜欢和别人在一起,但我也很珍惜一个人的时光。 我喜欢和老朋友们进行平常的谈话,但这些谈话并不刺激。 当我独自进入一个新环境时,我会与不同年龄、性别和职业的人交谈,有时会遇到一些我完全想不到的事情。 有时这会给我的角色带来一些提示,比如如何使用停顿让对方感觉尴尬,或者如何做出让人感觉高人一等的面部表情,这都可以成为我在表演时调动对方情绪的一个点子。 我一直在寻找这样的刺激,并乐在其中。
■演戏”就是“活”别人的生活
姐姐对我的演艺之路影响很大。 我看到姐姐登上了杂志封面,在乡下引起了很大反响,于是我就想自己也去东京当个 “名人”,因为我没有梦想,也没有想从事的职业。 然而,我从未认真考虑过将表演作为职业。 在我暂时参加的表演课上,有人给了我一个粗略的说法:“当你站在镜头前时,你不应该是你自己”,这让我很困惑(笑)。 我在不知道自己在做什么的情况下成为了一名演员,但在表演专业的第二年,我被允许参加一个晨间话剧表演。 当我在回家的路上,因为每天的表演而筋疲力尽时,我突然想到 “表演也可以很有趣”。 从那以后,我决定继续演戏。 对我来说,表演不是 “演一出戏”,而是作为一个角色 “过一个人的生活”。
在拍摄期间,当我扮演一个角色时,我不仅仅是集中精力和创造一种感觉,而是在每一种状态下都假装我作为 “山田孝之 ”生活的 38 年从未发生过。 我把作为山田孝之的经历和记忆留在了某个地方。 当然,并不是所有的记忆都能抹去,但我是以 “我 ”的身份去思考问题,以 “我 ”的身份去生活。
正因如此,无论我在角色中表现得多么糟糕,我都不会讨厌这个角色。 当你演戏时,你就走进了那个人的生活,成为了那个人。 这就是为什么,无论他们有多糟糕,他们出现在那里总是有原因的。 有一次,我结束了拍摄,马上又开始了另一场拍摄。 那是一个完全不同的角色,但在我打开剧本、学习台词的过程中,之前的角色又回到了我的脑海中。 在我 20 多岁的时候,演戏对我来说既是快乐也是压力。 我会接到一个邀约,为了进入角色,我会欣然接受压力,然后和大家一起感受成功的喜悦,然后我会想得更多,动得更多,做出与我想象不同的反应,然后观众会看到,给我各种各样的反应。 整个过程与快乐和压力密不可分,也受到了快乐和压力的影响。 但现在我知道,所产生的压力只能在现场解决,我不必追求 100 分的满分。 所以,我也觉得自己不能不做这份工作。 然而,作为一名演员,我已经做了 23 年同样的工作,尽管我很容易感到厌倦。 虽然我做着同样的事情–演戏,但我也意识到它是多么令人兴奋,因为无论是工作人员、剧本还是合作演员,没有哪一天是完全相同的。
■持续做一件事才能看到人生。
我希望所有学生都能坚持做一件事。 现在有更多的事情可以作为你放弃的理由。 但我认为,在你还没有找到真正的美好之前,放弃是一种浪费。 你开始做这件事本身就是一种经历,但我认为,无论如何,在你发现美好事物之后再退出会更好。 你可能会有很多不喜欢的事情,但我认为,无论做什么事情,都应该至少尝试两年。
我还认为,你不必认为现在做的事情就是最好的事情。 我之所以能成为一名演员,并能坚持下去,是因为我喜欢表演。 我没有决定继续演戏,也没有觉得自己必须忍受,而是创造了一条想象中的逃避路线,在找到我更想做的事情之前,我一直在演戏,我想这就是我能够以自己的节奏享受演戏的原因。 我希望你们也能以这种方式创建自己的逃离路线,在某种程度上变得不负责任,不要承担太多。 如果你尽量按照自己的节奏走下去,生活是可以掌控的。 我希望你们以这种心态迎接未来的挑战。
翻訳担当:中山美緒
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